Top Module Empty
Język rosyjski PDF Drukuj E-mail
Napisa�: Maciej Muras   
Monday, 14 May 2007

PROGRAM

PRZEDMIOT

Język rosyjski

SPECJALNOŚĆ

Język polski z informacją naukową i bibliotekoznawstwem

WYMIAR ZAJĘĆ

120 godz.

ROK (SEMESTR)

I (I i II); II (II i IV)
  

CELE KSZTAŁCENIA:

Osiągnięcie umiejętności:

  • skutecznego, swobodnego i płynnego porozumiewania się w języku rosyjskim
    w sytuacjach życia codziennego a także związanych z pracą zawodową;
  • korzystania z materiałów autentycznych w czasie studiów i przyszłej pracy;
  • wykorzystywania tekstów do zadań pisemnych i ustnych;
  • prawidł0owego formułowania wypowiedzi pisemnych.

Przygotowanie studentów do zdawania różnego typu egzaminów z języka rosyjskiego.

   

MATERIAŁ NAUCZANIA

Kategoria semantyczna:
  • dane personalne, biografia, określanie wieku i narodowości
  • dom i życie rodzinne
  • praca i odpoczynek
  • uczelnia
  • kontakty towarzyskie
  • charakterystyka osób ( zewnętrzna i wewnętrzna )
  • charakterystyka przedmiotów i zjawisk
  • umiejętność znalezienia się w różnych sytuacjach życiowych (środki komunikacji, restauracja, sklepy, teatr, kino, lekarz, poczta, itp.)
  • sport i rekreacja
  • zagadnienia kulturowe i realioznawcze ( wybrani poeci, pisarze, kompozytorzy,malarze, handel stosunki ekonomiczne )
  • przyroda
  • zagadnienia ekologii
  • aktualne wydarzenia w kulturze polskiej i rosyjskiej ( teatr, film, koncerty, wystawy )
  • wychowanie, kształcenie oraz zagadnienia edukacji w Rosji
  • problematyka dziecka, sztuka jego rozumienia i sprzyjania jego rozwojowi
     w warunkach szkoły i rodziny.
 Materiał gramatyczny i ortograficzny: 
  • powtórzenie deklinacji rzeczowników
  • przypomnienie odmian zaimków i przymiotników
  • stopień wyższy przymiotnika i przysłówka
  • liczebniki główne i porządkowe
  • powtórzenie czasów i trybów
  • rząd wybranych czasowników rosyjskich-różnice między językiem polskim i rosyjskim
  • wybrane przyimki i ich rząd
  • powtórzenie podstaw ortografii rosyjskiej
  • inne zagadnienia ortograficzne i gramatyczne wynikające z aktualnych potrzeb.
 
  

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW EDUKACYJNYCH

  • konwersacja-zadania proponowane przez autorów podręcznika oraz lektora, autentyczne sytuacje zaistniałe na zajęciach, bieżące wydarzenia polityczne i kulturalne, spontaniczne replikowanie w codziennych sytuacjach, dialogi, dyskusja
  • praca na podstawie tekstu czytanego i słuchanego-dobór tekstów wg. podanej literatury oraz teksty autentyczne z gazet, wydruki z Internetu, nagrania audycji, itp.
  • prace pisemne- na podstawie materiałów z podręczników, materiałów autentycznych (ogłoszenia z gazet, wydruki z Internetu)
  • praca z materiałami pomocniczymi i uzupełniającymi, w tym z mediami ( słowniki, Internet,prasa bieżąca,literatura piękna, programy kanału TV rosyjskiej
  • formy aktywizujące-inscenizacje, konkursy
  • testy i prace kontrolne przygotowane przez lektora oraz wybrane zadania z dostępnych zbiorów ćwiczeń
  

ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA I METODY OCENY

  • praktyczne posługiwanie się językiem na poziomie zaawansowanym
  • rozumienie autentycznych przekazów słownych przekazywanych przez różne media
  • rozumienie autentycznych przekazów tekstowych
  • umiejętność wyszukiwania, selekcji, porządkowania szczegółowych informacji
     w autentycznych przekazach słownych oraz tekstowych
  • umiejętność uczestniczenia w dyskusji, w tym: argumentowanie, wyrażanie opinii, uzasadnianie i obrona własnych sądów
  • stosowanie odpowiednich środków językowych służących wyrażaniu różnorakich intencji i stanów emocjonalnych
  • przetwarzanie przeczytanych lub usłyszanych informacji
  • pisanie typowych sformalizowanych i niesformalizowanych tekstów
  • stosowanie środków leksykalnych i morfosyntaktycznych dla określonego typu wypowiedzi pisemnych
  • umiejętność dokonywania autokorekty
  • opanowanie indywidualnej strategii uczenia się, korzystania z różnych źródeł informacji.
  

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNE KONCEPCJI PROGRAMU

  • rozwijanie poszczególnych sprawności językowych- słuchanie ze zrozumieniem, mówienie, czytanie i pisanie
  • poszerzanie zakresu funkcji językowych (udzielanie wskazówek, sugerowanie, przedstawianie własnych opinii, negocjowanie, itp. )
  • pomoc w opanowaniu i usystematyzowaniu dotychczas poznanych struktur gramatycznych oraz wprowadzenie bardziej rozwiniętych struktur gramatycznych
     i składniowych
  • poszerzanie zasobu słownictwa zarówno w zakresie języka ogólnego jak również
    z zakresu pedagogiki
  • umożliwienie indywidualizacji uczenia się- wykorzystywanie różnych technik nauczania, dobór materiałów o zróżnicowanej trudności, prowadzenie zajęć w formie pracy w grupach, parach a także przydzielanie zadań do samodzielnego opracowania
  • kształtowanie umiejętności integrowania sprawności językowych
  

LITERATURA

  • -Marta Fidyk, Teresa Skup-Stundis-Nowe Repetytorium z Języka Rosyjskiego;
  • -Szymon Ślusarski, Irina Tiereszczenko-Russkij Jazyk-Repetytorium Tematyczno-Leksykalne;
  • -Albina Gołubiewa, Natalia Kowalska-Russkij Jazyk Siegodnia;
  • -Olgierd Spirydowicz-Praktyczne Studium Języka Rosyjskiego;
  • -Genowefa Drozdowska, Miirosława Sztolberg-Język Rosyjski dla Studentów Pedagogiki.

Czasopisma-artykuły z zakresu pedagogiki.

  
 
wstecz   dalej »

 Czuli barbarzyńcy

Województwo Śląskie

QR Kod

Zeskanuj kod i dodaj KN do kontaktów swojego telefonu:

 

Konteksty Kultury

konteksty_male.jpg
© 2017 Portal Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku-Bia�ej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.